De visie van de school bestaat uit een hoger doel en een aantal kernwaarden die de school nastreeft. In dit onderdeel wordt het hoger doel nader uitgelicht en vervolgens een beschrijving gegeven van het gewaagde doel, kernkwaliteiten en kernwaarden van de school (Loo, van der & Geelhoed, 2007).
Hoger doel
In het logo van de Agnietenschool staat de pay-off “Durf jij jezelf te zijn?” te lezen. Deze pay-off kenmerkt het hogere doel van de school. Binnen de Agnietenschool zijn we erop gericht om, zowel leerlingen, ouders als medewerkers zichzelf te mogen zijn. Hierin kiezen we voor een mensgerichte stijl van leidinggeven vanuit leerkrachten naar leerlingen, evenals vanuit leidinggevende posities richting collega’s en/of ouders. In principe zijn alle activiteiten die binnen de Agnietenschool worden uitgevoerd gericht op het jezelf durven zijn. Het jezelf durven zijn gaat zowel over wie jij bent als persoon (personificatie), als onderdeel zijn van een maatschappij met bestaande tradities en praktijken (socialisatie) en het verwerven van kennis, vaardigheden en attitude (kwalificatie) (Biesta, 2020).
De drieslag van Biesta (2020) kom je op veel plaatsen tegen en er wordt op verschillende manieren tekst en uitleg aan gegeven. Van der Ploeg (2024) beschrijft dat de drieslag van Biesta (2020) al een langere tijd in het onderwijs zichtbaar is. Zo verwijst hij naar de drie van Stevens (2000) en de oorsprong van het Daltononderwijs (2010). Meerdere onderleggers die uitgaan van een drieslag. Van der Ploeg (2024) voegt er een 4e catergorie aan toe, namelijk Paideia, ofwel ontvorming.
Een korte karakterisering per functie door Van der Ploeg (2024):
Traditie en kwalificatie:Op school leren we nuttige en waardevolle kennis en vaardigheden leren (zoals lezen en schrijven, rekenen, ordenen, uitzoeken, onderzoeken) en worden we vertrouwd met cultuur, met hoge Cultuur en met cultuur in de breedste zin van het woord.
Persoon worden en sociale identificatie:Op school worden we iemand, een zelf, iemand zelf, in relaties met anderen. Door school te gaan (als sociale praktijk waarin het kind leert met ánderen dan intimi om te gaan, zich naar hen te schikken en zich van hen te onderscheiden) én door het verwerven van kennis en vaardigheden en het vertrouwd worden met cultuur.
Verbetering (van mens en wereld):De school reproduceert niet per generatie (zij reproduceert mensheid, wereld, cultuur enzovoort niet zonder meer), maar maakt mensheid, wereld, cultuur beetje bij beetje beter (beter maken in de zin van: herstellen of verbeteren), bijvoorbeeld vromer, fraaier, schoner, deugdzamer, beschaafder, rechtvaardiger, duurzamer of gezonder.
Paideia of (wat ik noem) ontvorming:Op school ondergaan leerlingen een en ander niet domweg, om er dan product van te zijn of te worden, maar krijgen zij de gelegenheid en de stimulans om zich er reflectief toe te verhouden, er kritisch op te zijn.
Bij het nastreven van het behalen van het hoger doel ‘Durf jij jezelf te zijn’ liggen onderstaande vier hoofdcategorieën ten grondslag, welke zijn gebaseerd op de vier van Ballauff (1982) en herschreven zijn door Van der Ploeg (2024). De reden dat hier expliciet bij wordt stilgestaan is dat het in basis gaat om het leren en ontwikkelen van kinderen, waarbij je jezelf mag zijn, binnen gestelde kaders.
Visie op leren
Naast de traditie en kwalificatie, persoon worden en sociale identificatie, verbetering en Paideia wordt er vanuit de Agnietenschool vanuit een specifieke visie op leren gewerkt. Deze visie komt overeen bij hetgeen Nottingham in 2018 schrijft over The Learning Pit, ofwel de Leeruitdaging. In figuur 2 is te zien dat Nottingham hierbij twee verschillende manieren van leren in beeld brengt, namelijk het oppervlakkig leren en het diep leren.
Bij ‘Oppervlakkig leren’ is het principe dat je leert vanuit je comfort, bijvoorbeeld je leest een boek, dat gaat op een plezierige wijze en er is nieuwe kennis opgedaan. Bij deze manier van leren hoeft er geen aanspraak te worden gedaan op vaardigheden als: doorzetten, omgaan met teleurstellingen en hulp vragen. Deze vaardigheden zijn wel nodig bij het ‘Diep leren’ en komen om de hoek kijken wanneer men ‘in de Leerkuil zit’. Dit betekent dat de opdracht dermate complex is dat een leerling dit niet zelfstandig kan oplossen. Vygotsky schreef in 1962 over de ‘zone van naaste ontwikkeling’, ofwel stretchen en matchen zoals Kagan (2000) dit verwoordt.
Binnen de Agnietenschool gaat het erom dat iedere leerling de kans wordt gegund om zijn of haar ervaringen in de Leerkuil op te doen. Dit is een vast onderdeel van ons aanbod en voor ieder kind noodzakelijk om vaardigheden te leren als eerder genoemd.
Gewaagd doel
De Agnietenschool omschrijft vanuit haar visie een vijftal gewaagde doelen die bijdragen aan het hoger doel, namelijk ‘Durf jij jezelf te zijn?’. Deze gewaagde doelen zijn:
- werken vanuit de relatie;
- efficiënt (en effectief) werken;
- onderwijs van Nu!;
- ouders als Educatieve Partners;
- professioneel team.
Op de volgende pagina wordt een nadere uitwerking omschreven van de gewaagde doelen en daarbij een vertaling gemaakt naar de kernkwaliteiten van de Agnietenschool
Kernkwaliteiten en kernwaarden
Hieronder worden de vijf gewaagde doelen nader omschreven, de kernkwaliteiten en kernwaarden nader uitgelicht.
Werken vanuit de relatie
We werken vanuit het kind. Het kind staat bij ons centraal en is uitgangspunt van ons onderwijs. Voordat je tot leren komt, is het van belang om de relatie samen aan te gaan. Eerst dient de relatie goed te zijn, pas dan kan er geleerd worden. We sluiten aan bij de intrinsieke motivatie. Ieder kind heeft zijn of haar eigen talent en is bij ons vanzelfsprekend welkom. Er is lef voor nodig om te laten zien wie je bent. We bieden instructie op maat en leren van en met elkaar. We zien het als onze kerntaak om kinderen op te voeden tot zelfstandig, sociaal en kritisch denkende mensen.
Efficiënt werken
We vinden het van groot belang dat er evenwicht is in de weekindeling. We zorgen voor een afwisseling in leren, spelen en werken. We kiezen bewust voor verschillende vormen van instructie, activiteiten en werkvormen. Immers niet ieder kind leert op eenzelfde manier. Door te werken met weektaken, leren we de kinderen plannen, organiseren en evalueren. We zorgen voor instructie op maat, zodat iedere kind de ruimte krijgt om te groeien. We bieden een ononderbroken leer en ontwikkelingsproces, waarbij plezier en motivatie voorop staat!
Onderwijs van nu!
We gunnen onze kinderen onderwijs van nu. We bieden kwalitatief goed onderwijs. Ons onderwijs is modern en vernieuwend op het gebied van inhoud, didactiek en methodiek. Leven in deze tijd vraagt andere vaardigheden en kennis dan 30 jaar geleden. We leren kinderen bewust om te gaan met social – media en ICT. Juist door de ontwikkeling van ICT in onze samenleving, leggen we de focus op de omgangsvormen en het elkaar blijven ontmoeten. We voeden kinderen op tot zelfstandig, sociaal en kritisch denkende mensen.
Ouders als educatieve partners
Ouders en school zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ouders zijn hoofdverantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen en de school met name voor het leren. Omdat het één niet los van het andere kan worden gezien, vinden we de ouderbetrokkenheid erg belangrijk. We informeren ouders tijdig en volledig over de voortgang van hun kinderen. We werken nauw samen met ouders en maken waar nodig afspraken over de samenwerking.
Professioneel team
We zijn een professioneel team, dat zich blijft ontwikkelen. We houden ons vakmanschap op peil door o.a. scholingen, collegiale consultatie en intervisie. We hanteren voor iedere medewerker een functionerings- en beoordelingssystematiek. We blijven voortdurend in ontwikkeling. We maken gebruik van elkaars kwaliteiten en komen onze afspraken na.