Het besluit tot sluiting van de basisscholen een week eerder dan gepland, deed ondanks begrip voor de situatie best wat met ons. Wederom een gratis kans in de cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ en een beroep doen op je creatieve vermogen en flexibiliteit. Een aangepaste laatste schoolweek in 2021: hoe ziet dat er last-minute dan uit? Afronden, opruimen, lijstjes afvinken, creatief bezig zijn, gesprekken en uiteraard aandacht voor de ‘kerstgedachte’. Wat mag er die laatste week ècht niet ontbreken?
Samen zijn en stilstaan bij wat de kerstgedachte voor een ieder betekent in deze tijd. Vanuit onze visie om de kinderen bewustwording mee te geven omtrent het belang van werken vanuit verbinding en in relatie met elkaar, gingen we aan de slag.
We zochten in de groepen het gesprek op over de kerstgedachte. Bijvoorbeeld het uitspreken of laten zien van waardering, samen zijn en bovenal omkijken naar je medemens. Ook al ben je vijf jaar oud en kun je de woorden ‘Vrolijk kerstfeest’ of ‘Veel geluk in 2022’ zelf nog niet helemaal goed spellen en schrijven, de inhoud kunnen wij als leerkrachten al onze kinderen uitleggen en ze helpen met dit uit te dragen.
Het gaat voor ons om het maken van een gebaar. Hoe klein ook.
Ieder kind op de Agnietenschool maakte voor een oudere een kerstkaart met persoonlijke warme boodschap voor in het nieuwe jaar.
Deze worden rond gebracht om ouderen een hart onder de riem te steken en ze te laten weten dat we ons bewust zijn van de soms echt wel donkere dagen. Hopelijk zorgen de kerstkaarten voor een extra warm gevoel en een lichtpuntje.
Na het gesprek in de groep, tijdens het afmaken van het rekenwerk, komen er verschillende kinderen voorzichtig vragen of ze de kerstkaart, eerder gemaakt die dag, toch nog even mogen aanvullen met wat extra glitters en kerstboompjes. Hartverwarmend als we in de groep zien hoe een aantal leerlingen nu al nadenkt over de gezichten van de ouderen, wanneer ze hun kerstkaart openen. Plots verschijnen de twinkelingen die we met kerst in het donker overal om ons heen zien, ook extra in de ogen van de kinderen.
Doel voor ons als leerkrachten behaald, daar waren ze…ònze lichtpuntjes.